Regulament
Regulile oficiale ale jocului de basket FIBA se aplica pentru toate situatiile de joc care nu sunt special mentionate in regulile de baschet 3×3.
Art. 1 Terenul
Jocul se va desfasura pe jumatate de teren cu un singur cos.
Terenul va avea marimea obisnuita a unui teren de baschet, inclusiv linia de aruncari libere (5,80m), linia de aruncari de doua puncte (6,75m), si semicercul de sub cos.
Art. 2 Echipele
Fiecare echipa va fi alcatuita din 4 (patru) jucatori, dintre care 3 (trei) vor fi în teren si 1(unul) de rezerva.
Art.3 Oficialii jocului
Oficialii jocului vor fi 1(un) arbitru si 2(doi) secunzi care tin timpul/ respectiv scorul.
Nota: organizatorul poate numi 2 (doi) arbitrii.
Art.4 Începutul jocului
4.1 Ambele echipe se vor încalzi în acelati timp înainte de joc.
4.2 Se va arunca cu banul pentru a stabili care echipa va avea prima posesie. Echipa care câstiga la aruncarea monedei poate alege ori posesia mingii la începutul meciului ori posesia ei la o eventuala prelungire.
4.3 Jocul trebuie sa înceapa cu cîte 3(trei) jucatori pe teren.
Nota: art.4.3 si 6.4 se aplica Turneul Mondial 3×3, Campionate Mondiale si calificarile legate de acestea.
Art.5 Scorul
5.1 Fiecare cos din interiorul semicercului se puncteaza cu 1(un) punct.
5.2 Fiecare cos din afara semicercului se puncteaza cu 2 (doua) puncte.
5.3 Fiecare aruncare libera reusita se puncteaza cu 1(un punct).
Art.6 Timpul de joc / Câstigatorul jocului
6.1 Timpul regulamentar de joc va fi dupa cum urmeaza:
O (una) perioada de câte 10 minute, timp de joc. Cronometrul se va opri în timpul întreruperilor si a aruncarilor libere.Ceasul va reporni dupa ce schimbul de minge s-a efectuat ( de îndata ce se afla în mâinile echipei care se afla în ofensiva).
6.2 Echipa care marcheaza 21 de puncte sau mai multe câstiga jocul,daca reuseste înaintea terminarii timpului regulamentar de joc. Regula se aplica doar pentru timpul regulamentar de joc (nu si pentru o eventuala prelungire).
6.3 Daca scorul este egal la sfârsitul jocului se va acorda o perioada în plus de joc. Se va acorda o perioada de 1(un) minut înainte de începerea prelungirii. Prima echipa care marcheaza 2(doua) puncte în prelungire câstiga jocul.
6.4 O echipa poate pierde jocul prin forfeit (penalizare ca urmare a nerespectarii unei reguli), daca la momentul stabilit de începere a jocului nu are în teren cei trei jucatori gata de joc.
Nota: daca un cronometru de joc nu este disponibil, timpul de joc este la discretia organizatorului. FIBA recomanda stabilirea limitei de scor în functie de durata de timp stabilita (10 minute/10 puncte, 15 minute/15 puncte, 20 minute/21 puncte).
Art. 7 Faulturi
7.1 O echipă se află în situația de penalizare dacă s-au comis 7 faulturi. Echipa adversă beneficiază de două aruncări libere
7.2 Se joacă fără număr limită de greșeli personale
7.3 Faulturile comise în timpul aruncărilor, în interiorul semicercului, se vor penaliza cu o aruncare liberă de 1(un) punct.
7.4 Faulturile comise în timpul aruncărilor, în afara semicercului se vor penaliza cu 2(doua) aruncări libere.
7.5 Faulturile în timpul aruncării urmate de un coș valabil vor beneficia și de o (una) aruncare liberă.
7.6 Faulturile în teren (care nu se comit în timpul aruncarilor), se penalizează cu două aruncări libere, atunci când echipa comite 7 faulturi și cu două aruncări libere plus posesia atunci când aceasta ajunge la 10 faulturi / echipă
7.7 Jucătorul care comite două faulturi antisportive este eliminat din meci
7.8 Jucătorul care din motive disciplinare este eliminat din turneu va fi suspendat de la toate evenimentele FIBA un an de zile.
Art.8 Tragerea de timp
8.1 Tragerea de timp sau jocul inactiv în încercarea de a marca sunt considerate încalcari ale regulilor.
8.2 Daca terenul este echipat cu un ceas care înregistreaza aruncarile atunci echipa care detine mingea trebuie sa aiba o încercare de aruncare la fiecare 12 secunde. Ceasul porneste când mingea se afla în mâinile echipei aflate în ofensiva( ca urmare a preluarii de la un aparator sau dupa un cos valabil de sub panou).
Art. 9 Cum se joaca mingea
9.1 Dupa un cos valabil sau dupa ultima aruncare libera:
Un jucator din echipa care nu a marcat va relua jocul driblând sau pasând mingea din interiorul terenului, chiar de sub panou (dar nu din spatele liniei de fund) spre un loc din teren din afara semicercului.
Echipei aflate în aparare nu îi este permis sa joace mingea în interiorul semicercului de sub panou.
9.2 Dupa o aruncare ratata la cos sau dupa ultima aruncare libera:
Daca echipa în ofensiva recupereaza mingea, poate continua încercarea de a marca, fara sa repuna mingea în spatele semicercului.
Daca echipa în aparare recupereaza mingea, ea trebuie sa scoata mingea în afara semicercului, fie pasând sau driblând.
9.3 Dupa o interceptie/preluare a mingii de la adversar etc.:
Daca se întâmpla în interiorul semicercului, mingea trebuie pasata sau driblata în afara lui.
9.4 Posesia mingii oferita oricarei echipe ca urmare a întreruperii jocului, exceptând momentul marcarii unui cos valabil, va începe cu schimbul de minge (între aparator si atacant), în afara semicercului, în extremitatea terenului.
9.5 Un jucator este considerat „în afara semicercului” când ambele picioare se afla în afara lui si nu calca semicercul.
9.6 În împrejurarea unei „jump ball situation”, mingea va reveni echipei aflate în defensiva.
Art. 10 Înlocuirea
Înlocuirea jucatorilor este permisa ambelor echipe doar la întreruperea jocului.
Art. 11 Time-out
Fiecare echipa are dreptul la un time-out de 30 de secunde. Un jucator poate solicita time-out-ul doar în situatia de întrerupere a jocului.